środa, 8 sierpnia 2012

Stopniowanie form

Każdy model dostępny do szycia w Burdzie jest na arkuszu wykrojów przedstawiony w kilku rozmiarach ale zdarza się, że potrzebna jest forma o ten jeden rozmiar większa lub mniejsza od dostępnych. Tak właśnie było ze spodniami, które niedawno szyłam. Stopniowanie form z Burdy jest bardzo proste. Poniżej kilka rysunków (moje bazgroły), które pomogą mi wyjaśnić, jak zrobić takie stopniowanie. Na poniższym przykładzie jedziemy o jeden rozmiar w góre.

Tak, mniej więcej, wygląda forma z Burdy w kilku rozmiarach (dla przykładu zrobiłam  tylko 3 rozmiary):
- czarny najmniejszy
- i idąc w  "górę" pomarańczowy i fioletowy
 Linią prostą łączymy punkty skrajne, jak niżej, wzdłuż następujących po sobie rozmiarów:
 Ja zrobiłam tutaj linie od 1-4 i punkt 5 oraz od A do C przy zaszewkach

Później na poszczególnych lniach oznaczamy punkty odpowiadające odległości od ostatniego rozmiaru graniczącego z naszym pożądanym, w kierunku rozmiarów rosnących (chodzi o to by powstała forma miała linie zewnętrzne równoległe do form z niższych rozmiarów w odległościach takich samych jak pomiędzy poszczególnymi rozmiarami)
 Na linii 1 powstaje punkt w lewo i w prawo od formy filoetowej w odległości jak między fioletem i pomarańczą (tj. dokładnie tyle samo co pomiędzy pomarańczą a czernią), itd.
 Punkt 5 jest punktem stycznym, gdzie spotykają się wszystkie rozmiary
 Na linii 2 tak jak na linii 1 - wyznaczamy punkt od filetu w górę o odległość jak między fioletem i pomarańczą
 To samo na linii 3 i 4
 Linie dla zaszewek:
 Żółta A:
 Zielona B:
 Różowe C:
 I punkty:



 Można, a nawet trzeba, wspomóc się kilkoma punktami pomocniczymi:
 Linia dołu spodni się nie zmieniła, poszerzyliśmy boki, wnętrze nogawki, krok, podwyższyliśmy talię i nieco przesunęliśmy zaszewke - wszystko równolegle do wzrastających rozmiarów. Brzmi może skomplikowanie ale robi się to bardzo intucyjnie, jak już wiadomo jak. Pilnować trzeba tylko, by przesuwać p-kty w odpowiednim kierunku, najłatwiej zgubić się przy zaszewkach. Gdy chcemy rozmiar więcej idziemy na zewnątrz największego rozmiaru, gdy rozmiar mniej, idziemy do środka najmniejszego rozmiaru. Ta metoda działa na wszystko: spodnie, spódnice, bluzki. Nie przesuwamy żadnych linii ani punktów, które są takie same dla wszystkich rozmiarów, np. jak nasz punkt 5.



 Zielona zewnętrza forma to nasz poszukiwany rozmiar:


Mam nadzieję, że rozwiałam wszelkie wątpliwości.

2 komentarze:

Leniwy sweterek

Z kumulacji dwóch czynników powstał nowy sweterek, tj. z braku czasu i chęci przedłużenia życia jednemu z ulubionych sweterków. Nie robiła...