niedziela, 29 lipca 2012

Jak zrobić formę na spódnicę: krok po kroku

Tak, tak, tak nadszedł ten moment... dzisiaj robimy formę podstawową na spódnicę damską.
Formę taką można dowolnie modelować, by uzyskać jakieś fajne efekty, ale ja potrzebuję na dziś najzwyklejszej formy podstawowej.
Do jej wykonania potrzebowałam: arkusza papieru, ołówka, długiej linijki i dużego krzywika.

Aby rozpocząć robienie formy trzeba znać wzrost, obwód bioder i obwód talii.
Moje wymiary to:
-wzrost - 168 cm
-obwód tali - 93 cm
-obwód bioder - 111 cm

Na niektórych zdjęciach szczegóły były nie dość wyraźne, więc pogłębiłam je jaskrawszą kreską, w rzeczywistości wszystko było najpierw rysowane tylko ołówkiem.
Za potrzebne uznałam również, niestety:P, nadanie nazw punktom charakterystycznym (wszystkie punkty na linii talii mają nazwę z literą T, na linii bioder z literą B, na linii kolan - linii dołu spódnicy - z literą K).

1) Na papierze narysowałam prostą kreskę równoległą do górnej krawędzi papieru, w odległości ok 6 cm od góry - linia talii
2) Wyznaczyłam wysokość bioder TB = 1/10 wzrostu + 4 cm = 1/10*168 + 4 = 16,8+4= 20,8 cm
Od linii z p-ktu 1 zaznaczyłam w dół 20,8 cm i narysowałam równoległą linię - bioder


3) TK - linia dołu spódnicy - ja zaznaczyłam ją w odległości 70 cm od linii talii, ale jaką Wy chcecie taką róbcie, obowiązuje tutaj pełna dowolność, zawsze później można długość spódnicy przedłużyć na materiale lub zagiąć formę, gdy ta będzie za długa

4) w odległości 7 cm od prawej krawędzi papieru narysowałam linię równoległą do prawego boku papieru (i oczywiści prostopadłą do linii talii, l. bioder i l. dołu)
5) Zamknęłam naszą siatkę na spódnicę z lewej strony rysując linię równoległą do linii z p-ktu 4) w odległości połowy szerokości spódnicy tj. 1/2 obwodu bioder + 1cm= 1/2*111+1=56,5


 Tak wygląda powstała siatka - prawy skrajny punkt na l. talii to T, lewy skrajny to T1, - prawy skrajny punkt na l. bioder to B, lewy skrajny to B1, - na linii dołu prawy skrajny to K, lewy skrajny to K1




6) Połowa szerokości przodu = 1/2 odcinka B B1+ 1cm= 1/2*56,5+1=29,25 cm to są nasze odległości B1 B2, T1 T2, K1 K2 - od punktów B1, T1 i K1 zaznaczam po 29,25 cm i łącze powstałe punkty linią prostą
Ps. przy większych rozmiarach proponuję jak wyżej, a przy małych obwodach połowa szerodości przodu to po prostu 1/2 odcinka B B1 (ten + 1 cm powoduje, że przód jest nieco szerszy niż tył, co ładnie się układa przy takich obwodach jak moje ale dla drobniejszej sylwetki będzie on całkowicie niepotrzebny)

Tak wygląda nasza pełna siatka na spódnicę, od tej pory pracujemy tylko nad górą spódnicy: zaszewkami i linią talii
7) T2 T3 - podwyższenie boku talii o 1 cm - od punktu T2 rysuję prostopadle do góry prostą linijeczkę o dł. 1 cm, w górę



Później równolegle do linii talii rysuję prostą kreskę pomocniczą przechodzącą przez punkt T3


8) ROZLICZENIE SZEROKOŚCI POSZCZEGÓLNYCH ZASZEWEK
$ = (1/2 obwodu bioder + 1cm) - (1/2 obwodu talii +1 cm)=(1/2*111+1)-(1/2*93+1)=
= (55,5+1)-(46,5+1)=56,5-47,5= 9cm

zaszewka boczna=1/2*$= 1/2*9= 4,5 cm

zaszewka przodu= zaszewka boczna * 1/3= 4,5*1/3= 1,5 cm

zaszewka tyłu = zaszewka boczna *2/3= 4,5*2/3= 3cm

Żeby sprawdzić, czy dobrze zostało wszystko obliczone: suma zaszewki przodu i tyłu powinna się równać zaszewce bocznej: 1,5+3=4,5 cm, jest ok
Po obliczeniach wracamy do naszej formy
9) wyznaczanie zaszewki bocznej - na linii pomocniczej wyznaczonej w pk-cie 7
Dzielimy zaszewkę boczną na 2: 4,5/2=2,25 cm
Zaznaczamy na lewo od punktu T3 i na prawo od tego punktu po 2,25 cm
Opisujemy powstałe punkty jako T4 i T5

10) Krzywikiem wyznaczamy łuki boków spódnicy od punktów T5 do B2 i od T4 do B2 (zaszewka boczna)








Łuki po lewej i prawej stronie zaszewki muszą być takie same, ja jak znajdę najpierw ładny łuk lewy to później zaznaczam na krzywiku ołówkiem punkt "góry" łuku i przekładam go na drugą stronę
11) T1 T6 - umiejscowienie zaszewki w przodzie = 1/2 odcinka T1 T5 + 2cm= 1/2*27+2=13,5+2=15,5cm
Oto jak wyznaczyć długość odcinka T1 T5:

I sam punkt T6 - w odległości 15,5 cm od T1

Od T6 rysuję linię prostopadle w dół do linii bioder

Powstaje punkt B3
12) T6 B4 - długość zaszewki w przodzie = 1/2*TB=1/2*20,8=10,4 cm
Powstaje punkt B4
13) wykreśliłam szerokość zaszewki w przodzie (wyliczone wcześniej 1,5cm) - od punktu T6 równomiernie w prawo i lewo po 0,75 cm (1,5/2=0,75)
14) Krzywikiem wyznaczyłam linie zaszewki przodu


15) umiejscowienie zaszewki tyłu = 1/2 odcinka T T4=1/2*24,8=12,4cm - od punktu T



Powstaje punkt T7. Od tego p-ktu prowadzę prostopadłą do lini bioder

Powstaje p-kt B5
16) T7 B6 - długość zaszewki w tyle= T B - 5cm= 20,8-5=15,8cm
Powstaje punkt B6
17) Wykreślenie szerokości zaszewki w tyle (wyliczone wcześniej 3cm) - od p-ktu T7 równomiernie w prawo i w lewo po 1,5cm (3/2=1,5)
18) wyznaczenie linii zaszewki tyłu krzywikiem





19) obniżenie linii talii w przodzie o 1 cm -  1cm w dół od p-ktu T1
20) Korygowanie linii talii krzywikiem - trzeba ładnymi łukami wyznaczyć linię talii naszej spódnicy
Tutaj zaczęłam od tyłu spódnicy

Później kilkoma krzywiznami połączłam niebieskie punkciki w przodzie  - tak aby powstał ładny łuk









Forma gotowa  - należy kroić wzdłuć różowych linii




 Zaszewki tylko nacinamy z jednej strony, wzdłuż linii przerywanej











A już niedługo... szyjemy spódniczkę

1 komentarz:

  1. jest Pani niesamowita - dzielki wielkie za wspaniala instrukcje, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Leniwy sweterek

Z kumulacji dwóch czynników powstał nowy sweterek, tj. z braku czasu i chęci przedłużenia życia jednemu z ulubionych sweterków. Nie robiła...